PROPASTOP Reklaamitellijad kulutasid 25 miljonit koroonavastaste uudiste saitidel (1)

Copy
Illustratsioon.
Illustratsioon. Foto: Dado Ruvic / Reuters / Scanpix Baltics

Global Desinformation Index (GDI) koostab iganädalast raportit, milles annab ülevaate Google'i, OpenXi, Amazoni ja teiste reklaamivahendajate «panusest» koroonavastaseid sõnumeid levitavatele uudisteportaalidele reklaami ja raha vahendamisel, kirjutab Kaitseliidu vabatahtlike blogi Propastop.

GDI on analüüsidega tuvastanud ja vaatluse alla võtnud ligikaudu 480 ingliskeelset maailma eri paigus toimetavat uudisteportaali, mis on avaldanud koroonavastaste sõnumeid, alates 5G süüdistamisest koroonaviiruse tekkimises ning lõpetades Bill Gatesiga seotud vandenõuteooriatega.

GDI analüüs tuvastas, et esimese kuue kuuga on Google, OpenX, Amazon, Xandr, Taboola ja teised vahendanud ligikaudu 25 miljonit dollarit reklaamiraha selliste lehekülgede omanikeni.

Global Disinformation Index (GDI) raporti tulemid
Global Disinformation Index (GDI) raporti tulemid Foto: Global Disinformation Index

GDI kogus kokku koroona vandenõuteooriaid levitavate veebilehtede andmebaasi ja tuvastas nendel reklaamide kuvamise võimalused ning arvutas selle põhjal kokku 2020. aasta esimese kuue kuu kogu reklaamitulu. Kalkulatsiooni aluseks oli avalikest allikatest saadav lehekülgede külastatavuse hinnanguline statistika, mis korrutati keskmise 1000 kontakti hinnaga (0,70 USA dollarit).

Raporti autorid on oma arvutustes jäänud konservatiivseks, kuna koroonapandeemia ajal veebilehtede külastatavus pigem suurenes ning samuti loeti ühel lehel olnud mitu reklaami esitamise kohta statistikas üheks reklaamiks.

Propastop kirjutas eelmise nädala alguses Eestiga seotud firmade reklaamiraha suunamisest Venemaa propagandaväljaannetesse. GDI raporti puhul on tegemist sama nähtuse teistuguse vaatenurgaga.

Positiivne on, et selliste tähelepanekutega tulevad avalikkuse ette ka teised analüütikute grupid, mis annab lootust, et reklaamiklientide teadlikkus veebireklaami tellimisest suureneb ning hakatakse senisest enam jälgima, kuhu reklaam satub.

Tagasi üles