Teooriate mutatsioonid
Sotsiaalmeedias kulutulena levinud video nimega Plandemic kujutab teaduskogukonnas häbistatud viroloogi, kes väidab, et koroonaviirus on ravimifirmade skeem vaktsiinide müügiks. Video pälvis Facebookis ja Youtube'is ohtralt jagamisi ja vaatamisi kuni see platvormide poolt eemaldati. Kuigi sellist tüüpi vandenõuteooriad on üldiselt vähem levinud kui koroonaviirust ümbritseva valeinfo plejaad, mida meedia ja faktikontrollisaidid süsteemselt ümber lükkavad, on nähtus selgelt murettekitav. See illustreerib viisi, kuidas erinevaid vandenõuteooriaid kombineeritakse omavahel potentsiaalselt ohtlikumatesse vormidesse, nagu näiteks «päris» ekspertide kaasamine valeinfo videotesse.
Koroonaviiruse valguses on olemasolevad 5G teooriad saanud justkui hüppelaua ning on tekitanud ridamisi terve hulga uusi protestiaktsioone, nagu näiteks «hügieeniprotestid» Saksamaal. Tekkimas on aktsioonid, mis toovad kokku seni läbiproovimata kombinatsioonid parem- ja vasakpoolsetest, kes ühiselt karantiinimeetmetest nörritatuna esmakordselt üksteises liitlase leiavad.
Viimase paari aasta jooksul tekkinud «süvariigi» vandenõuteooriad nagu Pizzagate ja QAnon levisid esmalt vaid «süvaveebi» kogukondades, kust nad tasapisi peavoolumeediasse imbusid. Nad said jõudu juurde desinformatsiooni robotitelt, suunamudijatelt, kuulsustelt ja poliitikutelt. Teooriate ümber on kasvanud elujõulised kogukonnad, kes on omakorda koondunud ümber «vandenõu-ettevõtjate» (inimesed, kes teenivad oma sõna levitamisega raha – toim), kellest enamik on leidnud viisi esitada koroonapandeemia sündmusi läbi enda konkreetse vandenõuprisma.
Teooriate ümber on kasvanud elujõulised kogukonnad, kes on omakorda koondunud ümber «vandenõu-ettevõtjate»
Võrreldes varasemate ulatuslike libauudiskampaaniatega on sotsiaalmeedia platvormid võtnud koroonaküsimuses ette jõulisema lähenemise. Näiteks Google sorteerib koroonaviirusega seotud otsingutulemusi selliselt, et kuvatakse ainult vasted ametlikest ja usaldusväärsetest allikatest. Samamoodi on teised platvormid asunud tsenseerima ja kustutama valeinfot levitavat sisu, nagu eelmainitud «Plandemic» video, mis Youtube'ist 24 tunni jooksul maha võeti, kuigi see oli kogunud juba pea 2,5 miljonit vaatamist. Platvormide aktiivne sekkumine enda sisusse tekitab muidugi terve rea uusi küsimusi ning ebasoovitava sisu sihtgrupid kolivad nn «alternatiivse meedia» saitidele nagu Bitchute ja Telegram. Migratsioon väiksematesse portaalidesse aga vähendab tahes-tahtmata libauudiste publikut ning vähendab sisu loojate sissetulekut näiteks reklaamimüügi pealt.
Avalik usaldus ametlike institutsioonide ja eliidi vastu on langemas ning see sillutab teed populismi tõusule. Ajastul, mil sellised asjad on juhtumas, seisavad avalikud võimud silmitsi keerulise ülesandega – kommunikeerida efektiivselt usaldusväärset kinnitatud infot.
Ebakindlal kriisiajal saab aidata vaid võimekas ja aus juhtimine. Poliitikud peavad probleemi lahendamiseks kriisiajal parteipoliitika kõrvale jätma. Rahvas peab aga mõistma, et lühiajalised lahendused ei ole tõenäolised ning usaldada tuleb eelkõige eksperte ja teadlasei enne kui sotsiaalmeedias midagi jagada.